Az ökológiailag felelősségteljesebb lakó- és munkaterületek kialakítására irányuló törekvés remélhetőleg nem csak egy múló divat. Ha megnézzük, miből is készülnek bútoraink és az ezek előállításához szükséges gyártás és szállítás környezeti hatásait, egyre inkább tisztába kerülünk a modern fogyasztói kultúra valódi árával. Éppen ezért nem csak a tervezők, de a vásárlók is egyre tudatosabban döntenek, és azt a dizájnt keresik, amiben tükröződik egyfajta társadalmi felelősségvállalás.
DESIGN TALKS #3
Már az InnoConcept alapításakor célul tűztük ki, hogy portfóliónkban azokat a bútorokat és kiegészítőket helyezzük előtérbe, amelyeket előállításánál, szállításánál figyelembe vették a környezetvédelmi szempontokat. Igyekszünk tudatosabbá tenni vásárlóinkat is, támogatni őket a szemléletünkkel összhangban meghozott döntéseikben, miközben mi is folyamatosan tanulunk, fejlődünk; nemcsak a cégünkben, változtatunk, de a privát életünkben is változunk. A cél adott, de a “Hogyan” sokszor nem világos, hiszen gyakran találjuk szembe magunkat azzal a problémával, hogy a hangzatos elnevezések, emblémák és szövegek között elveszik a lényeg. Szeretnénk minél jobban elkerülni a “zöldre mosás” jelenségét, hiszen nem minden zöld, ami fénylik ?
Szeptember 23-án tartottuk az InnoConcept bemutatótermében harmadik Design Talks rendezvényünket, melynek témája a fenntarthatóság volt, holisztikus megközelítésben: hogyan igazodhatunk el a hangzatos címszavak között, milyen konkrét dolgokat tehetünk a lakberendezés, belsőépítészet területén a környezettudatosságért és a fenntarthatóbb jövőért. Meghívott előadóink Beleznay Éva (urbanista, építész, fenntarthatósági szakértő), Bánhidi-Kovács Anikó (építész, DNS – ÉPÍTÉSZMŰTEREM) és Elek Máté (alapító, GEPPETTO Belsőépítész Iroda) közreműködésével fontos és időszerű kérdésekkel foglalkoztunk. Köszönjük előadóinknak és a résztvevőinknek, hogy velünk tartottak és hogy számos LOSZ tag is ellátogatott hozzánk!
Olvassa el teljes összefoglalónkat a rendezvényről »
Miért nehéz a szemléletváltás?
A jövőben realizálható előnyökkel szemben mindig ott áll a rövid távú haszon. Miközben a cégek marketing és PR részlegei ontják magukból az amúgy komolyan gondolt és jól csengő kifejezéseket, mint például „zöld”, „fenntartható”, „társadalmi felelősségvállalás”, az új szempontoknak való érdemi megfelelés sok macerával és költséggel járhat.
A valóság néha azonban drámai gyorsasággal mutatja meg, hogy érdemes újragondolni a bevett eljárásokat. A koronavírus okozta világjárvány alapjaiban változtatta meg például a home office-szal kapcsolatos fenntartásokat. Ez a fejlemény pedig azt eredményezte, hogy a cégek egy jelentős része felülvizsgálja azt a szemléletet, amely szerint hatékony munkát csak nagy irodákban, szabott munkarendben lehet végezni.
De az is jól látszott, hogy a mostanihoz hasonló krízis nyomán kártyavárként omolhatnak össze a távol-keleti gyártásra alapozott logisztikai rendszerek.
Mindez együtt azt jelenti, hogy kitörési pontokat kell keresni. Ezek persze nem egyik pillanatról a másikra fognak változást jelenteni, de hosszú távú, következetes alkalmazásuk még reményt jelent. Ilyen lépés lehet például a Circular Economy, a körkörös gazdaság létrehozása. Most még persze itt is csak az első lépéseknél tartunk és ne legyen illúziónk, sok termék esetében rendkívül nehéz lesz a váltás, de az új szemlélet már itt is megjelent. Az újrahasználatot, a javítást, az újrahasznosítást helyezzük a középpontba, a hulladékból erőforrás válik.
A 3R: Reduce, Reuse, Recycle
A 3R a “Csökkentsd, használd újra, hasznosítsd újra” elvét helyezi a középpontba. Egyik sem forradalmi újdonság, de hosszú távú, együttes és következetes alkalmazásukkal mégis sokat tehetünk.
Összefoglalva: Fontos, hogy ne egyetlen, kipipálható feladat teljesítésétől várjuk a globális környezeti kihívásokra adott választ, hanem sok apró, a mindennapokban érvényesített elv tudatos használatától.
Természetes színek és anyagok
Az utóbbi pár évben már a világos- és földszínek (bézs, púder, barna, zöld, terrakotta, okker, meleg narancs, kék) uralják a belsőépítészeti trendeket, mert a tiszta egyértelműség és a minimalizmus vonzó egyszerűségét jelentik. A fenntartható, környezettudatos anyagok, mint például a bambusz vagy az újrahasznosított fa, ma már teljesen elterjedt alapanyagok a bútorok tervezésében. Egyre hangsúlyosabb a különböző klasszikus és tartós ökotextilek használata is: a durvább vászon, a juta, vagy a szőtt rattan, a műbőr, gyapjú vagy krypton (nagyon tartós, bársonyhoz hasonló, légáteresztő, könnyen tisztítható anyag). Termékportfóliónk ezen darabjai például ilyen anyagokból készültek.
A dán BOLIA termékei a legmagasabb színvonalon késpviselik a környezettudatosságot. Újrahasznosított anyagokat és textilfestés természetes módjait használják. COSY kanapé és LATCH asztal
NOORA moduláris kanapé és Graceful asztal
GONESSE kültéri moduláris kanapé mosható szövethuzattal
Fenntartható, környezettudatos alapanyagok
Alábbi két kanapénk vizesen is tisztíthatóak, levehető huzatúak:
Moduláris bútorok
Multifunkcionalitás
Minimalizmus